Rij- en rusttijden: gebruik van de tachograaf door wegmarkeerders


Op vraag van de leden van SIGNEQ o.a. in verband met het al of niet verplicht gebruik van de tachograaf bij hun werkzaamheden, het bijhouden van de formaliteiten bij het wisselen van voertuig en aard van werk, en de variëteit aan bepalingen die gehanteerd worden bij controles, werd met de Lokale Politie van Antwerpen in juli 2006 een informatiezitting georganiseerd.

Vooraf werd beklemtoond dat de doelstellingen van de reglementering op de rij-en rusttijden zijn:

  • verbetering van de sociale voorwaarden voor degene die werkzaam zijn in de vervoerssector;
  • verhoging van de verkeersveiligheid;
  • harmonisatie van de concurrentieverhoudingen.
  • Het controle-instrument daarbij is de tachograaf, waarvan de analoge versie nu gradueel vervangen wordt door de digitale versie, wat de zaken niet vereenvoudigt. Bovendien is de regelgeving huidig nog niet steeds sluitend, wat bij controles nog eens aanleiding geeft tot meningsverschillen (en tijdverlies, en al of niet terechte boetes).

    Vervolgens werden in detail uiteengezet:

  • Wanneer en waar is het gebruik van de tachograaf verplicht
    Opgelet: elke inzittende die het voertuig wettelijk mag besturen is een bestuurder, dus alle bijrijders moeten ook een kaart gebruiken.
  • Vrijstellingen
  • Tijdsgroepdefinities
  • Controledocumenten
  • Volgende nuttige links werden ook meegegeven:

  • Wegwijs in het Belgisch verkeersreglement: Verordening 561/2006 - www.wegcode.be/wet.php?wet=116


  • Wegwijs in het Belgisch verkeersreglement: Wijziging gebruik tachograaf - www.wegcode.be/actueel.php?nr147


  • Belgische wetteksten samengevat: Overzicht van de wetgeving - verkeerweb.be/r_RustT/algem_overzicht.html


  • FOD Mobiliteit en Vervoer: Directoraat-generaal Vervoer te Land, Directie Wegvervoer - www.mobilit.fgov.be/nl/weg/trans/ditan.htm


    Terug