Overleg SB250 - Botsabsorbeerders



Tijdens de gesprekken met de AWV (nu MOW - IVA Infrastructuur - afdeling Verkeerskunde) in mei en juni 2006 over het hoofdstuk Signalisatie van Werken van het Standaardbestek 250 werd ook aandacht besteed aan de botsabsorbeerders.

De botsabsorbeerders waarvan hier sprake zijn de uitrustingen die achteraan een voertuig bevestigd worden en bij mobiele en tijdelijke werven ingezet worden om de werklieden te beschermen tegen het opkomend verkeer, en bij werken van zesde categorie, 1e ondercategorie, zijn ze verplicht.

Een eerste ingrijpende verandering die in de nieuwe versie staat is het verhogen van de prestatieklasse voor de botsabsorbeerders van 70 km/u naar 100 km/u. Dit betekent dat wie nu een botsabsorbeerder van het type 70 km/u gebruikt deze aan de kant moet zetten. Nog afgezien van haar twijfel omtrent het nut van deze verhoging, heeft SIGNEQ gepleit voor een overgangstermijn die lang genoeg is om de botsabsorbeerders die nu in gebruik zijn op een aanvaardbare manier te kunnen afschrijven. Dit punt is nog in overleg.

Een tweede punt dat ter discussie kwam was het aantal in te zetten botsabsorbeerders. De tekst die aanleiding gaf tot verschillende interpretaties werd verklaard en eigenlijk wordt bedoeld dat de werkende arbeiders, al of niet met een “werkend voertuig”, op minstens 30 m stroomopwaarts voorafgegaan worden door een “voertuig gebruikt bij de werken” met botsabsorbeerder, en nog eens 500m stroomopwaarts door een voorsignalisatievoertuig met botsabsorbeerder. Elke werkploeg wordt dus beschermd door minstens twee bijkomende voertuigen met botsabsorbeerder. Heeft de werkploeg een werkend voertuig, dan moeten evengoed twee bijkomende voertuigen met botsabsorbeerder opgesteld worden. Het werkend voertuig mag uitgerust zijn met een botsabsorbeerder, maar deze telt niet mee in de rekening.

Een volgende discussie ging over het gewicht van het voertuig dat de botsabsorbeerder draagt. De vraag ging erom waarom onbedingd aan het normtestgewicht voor het dragend voertuig van “9000 ± 450 kg” moet vastgehouden worden om de gewichtsgrenzen tussen 8.55 en 9.45 ton te zetten. In andere Europese gewesten, hoewel dezelfde norm gangbaar is, worden ook andere gewichten op de weg toegelaten.
SIGNEQ pleit ervoor om de voorgenomen gewichtsbeperking te wijzigen naar een minimumgewicht van 8.000 kg, en het maximumgewicht vrij te laten.
Er werden nog geen besluiten genomen, maar de argumenten ten voordele van bredere grenzen geformuleerd in de nota van SIGNEQ van 16 mei 2006 blijven aan de orde.


Terug